Seni Seramik memerlukan daya kreativiti dalam penghasilan karya atau produk yang kreatif. Produk atau karya yang dihasilkan oleh individu kreatif akan melahirkan karya yang bermutu. Setiap pereka dan pengkarya memerlukan cetusan idea yang kreatif serta bagus untuk menghasilkan karya atau produk yang mempunyai ciri-ciri estetika dan unik.
Untuk mendapatkan cetusan idea kreatif ini individu memerlukan satu dorongan yang kuat. Terdapat segelintir pelajar seni reka seramik merasakan untuk mendapatkan idea kreatif ini agak sukar dan memerlukan masa yang panjang. Di sini saya ingin memberikan beberapa tip yang mungkin boleh dijadikan panduan kepada pelajar yang ingin mendapatkan cetusan idea.
Senario sebagai pelajar selalunya mempunyai sedikit pengalaman yang dilaluinya dalam menghasilkan idea kreatif. Pelajar selalu memulakan mendapatkan idea dengan menghasilkan penyelidikan. Kadang kala pelajar ini tidak mengetahui apa yang ingin dicarinya. Memulakan penyelidikan idea tanpa perancangan boleh melambatkan proses mendapatkan idea yang baik. Memulakan lakaran idea tanpa penyelidikan juga boleh ‘menyesatkan idea’. Ada kalanya beberapa pelajar ini tidak memahami projek yang perlu dilaksanakan dan terus menghasilkan penyelidikan juga akan mengalami kegagalan mencapai objektif projek tersebut. Apakah langkah pertama anda untuk menghasilkan idea kreatif?
1) Objektif Projek
Objektif projek diperolehi berdasarkan maklumat yang diterima anda daripada pensyarah. Penerangan lanjut tentang objektif projek mungkin mempunyai beberapa terma dan informasi yang mengelirukan anda. Pastikan anda benar-benar faham dan jelas tentang apa yang dikehendaki anda persiapkan sepanjang melalui proses penghasilan produk / karya anda. Sebagai contoh, anda diarahkan menghasilkan sejenis produk tableware. Pastikan anda jelas projek yang telah diarahkan. Kemungkinan persoalan yang jelas sekali anda perlu tahu sebagai contohnya; apakah dimaksudkan produk tableware? Adakah anda perlu menghasilkan satu set produk atau hanya satu produk utama sahaja? Bagaimana teknik penghasilan yang akan digunakan? Apakah batasan kerja di dalam projek ini? Persoalan ini memerlukan perbincangan mendalam dengan pensyarah anda supaya informasi yang diterima begitu jelas.
1) Objektif Projek
Objektif projek diperolehi berdasarkan maklumat yang diterima anda daripada pensyarah. Penerangan lanjut tentang objektif projek mungkin mempunyai beberapa terma dan informasi yang mengelirukan anda. Pastikan anda benar-benar faham dan jelas tentang apa yang dikehendaki anda persiapkan sepanjang melalui proses penghasilan produk / karya anda. Sebagai contoh, anda diarahkan menghasilkan sejenis produk tableware. Pastikan anda jelas projek yang telah diarahkan. Kemungkinan persoalan yang jelas sekali anda perlu tahu sebagai contohnya; apakah dimaksudkan produk tableware? Adakah anda perlu menghasilkan satu set produk atau hanya satu produk utama sahaja? Bagaimana teknik penghasilan yang akan digunakan? Apakah batasan kerja di dalam projek ini? Persoalan ini memerlukan perbincangan mendalam dengan pensyarah anda supaya informasi yang diterima begitu jelas.
Cuba anda lakukan ‘brainstorming’ dengan kaedah senaraikan segala objektif secara tersusun seperti kaedah ‘mind-map’. Dengan susunan yang teratur akan memudahkan anda melakukan aktiviti seterusnya. Kaedah senarai ini juga secara tidak langsung akan menjadi checklist sepanjang proses menyiapkan projek tersebut. Pastikan senarai ini sentiasa bersama. Amalkan segala nota-nota yang diambil semasa syarahan projek setiap minggu dicatat. Sebaik-baiknya jadikan buku ‘sketch’ sebagai buku nota. Dengan ini segala rekod projek, perbincangan dengan pensyarah, ‘brainstorming’, lakaran serta penyelidikan berada di dalam satu tempat.
2) Jenis Karya atau Produk
Kebiasaan pelajar akan memilih subjek pilihan (subjek matter) dahulu untuk menghasilkan perkembangan idea. Menggunakan langkah ini adalah kurang berkesan dan boleh mengelirukan pada pertengahan projek. Adalah lebih mudah jika seseorang pelajar ini melakukan pemilihan jenis karya atau produk terlebih dahulu sebelum melalui proses pemilihan subjek. Pastikan apakan jenis karya yang ingin digunakan sebagai idea utama. Senaraikan jenis mengikut keutamaan. Kaedah ini membantu memberikan pilihan alternatif jika anda mengalami masalah dalam mendapatkan maklumat terperinci.
Saya ingin nasihatkan anda jika memilih jenis karya atau produk, yang pertama biarlah berdasarkan minat. Minat terhadap sesuatu jenis karya akan membuatkan pelajar ini akan terus berusaha mendapatkan maklumat dan menghasilkan karya atau produk dengan lebih baik. Yang kedua, nilai kemahiran diri dalam penghasilan produk atau karya seramik berdasarkan jenis karya atau produk yang akan dihasilkan. Kemahiran asas dalam diri pelajar juga membantu meningkatkan kualiti produk atau karya seramik ini.
3) Subjek Pilihan
Subjek pilihan merupakan asas dalam menghasilkan karya atau produk. Kadangkala proses ini tidak perlu digunakan berdasarkan idea yang akan dihasilkan. Penggunaan subjek pilihan juga jika tidak aplikasi secara terancang akan menghasilkan karya atau produk yang kurang berjaya. Apakah subjek pilihan yang baik? Jawapan persoalan ini sebenarnya adalah berdasarkan minat dan kesukaan anda. Lakukan penyelidikan yang mendalam tentang subjek pilihan dan jenis produk yang dipilih supaya anda benar-benar faham tentang karya atau produk anda. Tetapi di sini saya akan memberikan beberapa pandangan jenis-jenis subjek pilihan yang sesuai;
Subjek pilihan merupakan asas dalam menghasilkan karya atau produk. Kadangkala proses ini tidak perlu digunakan berdasarkan idea yang akan dihasilkan. Penggunaan subjek pilihan juga jika tidak aplikasi secara terancang akan menghasilkan karya atau produk yang kurang berjaya. Apakah subjek pilihan yang baik? Jawapan persoalan ini sebenarnya adalah berdasarkan minat dan kesukaan anda. Lakukan penyelidikan yang mendalam tentang subjek pilihan dan jenis produk yang dipilih supaya anda benar-benar faham tentang karya atau produk anda. Tetapi di sini saya akan memberikan beberapa pandangan jenis-jenis subjek pilihan yang sesuai;
a) Alam sekeliling
Pemilihan subjek ini tidak mempunyai hadnya. Anda boleh mendapati apa yang terdapat disekeliling. Berjayanya sesuatu produk seramik ini bukan berdasarkan subjek pilihan tetapi bagaimana anda berjaya mengolah produk anda bersama karektor subjek pilihan. Ramai pelajar hanya melihat ‘luaran’ subjek pilihan sahaja. Mereka tidak benar-benar mengenali subjek yang dipilih dan tidak melihat bahagian subjek yang mempunyai keistimewaan serta unik. Ini akan merugikan pelajar. Alam sekeliling merupakan subjek yang sering menjadi tumpuan pelajar. Antara contoh-contoh subjek daripada alam sekeliling; siput laut, buah-buahan, sayuran, tumbuhan hutan / liar, bungaan, barangan buatan manusia, haiwan, serangga, riak air, dan sebagainya.
b) Permasalahan atau Penambahbaikan Fungsi Produk
Kadangkala jenis karya pun sudah cukup dijadikan sebagai inspirasi. Sebenarnya ramai pelajar yang kurang didedahkan tentang perkara ini iaitu permasalahan fungsi produk sebagai subjek pilihan. Untuk mendapatkan permasalahan fungsi produk, anda hanya perlu melakukan kajian terhadap sesuatu jenis karya yang dipilih dan melihat permasalahan fungsi yang berlaku. Sebagai contohnya penutup teko yang sering tertanggal semasa proses penuangan. Permasalahan penutup teko ini dikaji dan dilakukan pembaharuan dalam rekabentuk yang baru untuk memastikan penutup ini tidak lagi mudah tertanggal.
Mungkin jenis karya yang dipilih tidak mempunyai sebarang masalah. Anda mungkin boleh mencadangkan penambahbaikan yang boleh dilakukan ke atas produk berkenaan. Sebagai contoh pinggan yang mempunyai komponen tambahan untuk kemudahan meletakkan sudu, garpu dan chopstik.
Subjek daripada permasalahan dan penambahbaikan ini jika ingin dihasilkan, produk yang difikirkan ini mestilah mempunyai kemudahan kepada pengguna dan bukannya menambahkan kesukaran. Jika sebelum ini produk yang difikirkan bermasalah lebih menyenangkan pengguna berbanding idea anda yang terbaru, adakah idea anda lebih mesra pengguna? Hasilkan ‘brainstorming’ untuk memudahkan anda melihat permasalahan dan penyelesaian ini dengan lebih efektif. Projek yang menggunakan subjek ini lebih dikenali sebagai inovasi dan rekacipta.
c) Konsep karya
Ramai yang tidak mengetahui bahawa konsep karya juga boleh dijadikan sebagai satu inspirasi dalam menghasilkan produk atau karya seramik yang kreatif. Konsep yang dimaksudkan seperti produk untuk perkahwinan, pertunangan, hotel, pejabat, istana, restoran, cenderahati VIP dan sebagainya. Bagaimana hendak menggabungkan konsep karya dengan jenis karya? Apabila anda sudah mengesahkan jenis karya yang ingin dihasilkan, pilih konsep karya yang akan digunakan (senaraikan konsep yang difikirkan sesuai dengan jenis karya anda).
Pastikan konsep yang akan digunakan ini bersesuaian dengan jenis karya, dekorasi, penggunaan dan fungsi. Semua ini perlu fikirkan sebagai memastikan karya ini mempunyai objektif terhadap konsep. Sebagai contoh; jika anda memilih mangkuk buah sebagai jenis karya, anda memilih ruang bilik hotel sebagai konsep. Karya mangkuk buah anda mestilah mempunyai ciri-ciri yang jelas dan hanya sesuai untuk ruang bilik hotel. Perkara yang perlu difikirkan dari sudut warna, saiz, keselamatan, moden (rata-rata dekorasi dalaman hotel masa kini berbentuk moden) dan yang paling penting produk tersebut hanya untuk mangkuk buah sahaja dan bukannya boleh diletakkan pelbagai jenis makanan lain (sup atau gula-gula).
4) Lukisan Subjek Pilihan
Lukisan subjek pilihan yang dimaksudkan adalah lukisan analitikal. Lukisan analitikal diperlukan untuk menjana perkembangan idea anda serta mendapatkan ‘bahagian istimewa atau unik’ subjek pilihan anda. Proses lukisan ini akan mengambil masa memandangkan pengamatan yang mendalam diperlukan. Anda boleh melakukan eksplorasi ke atas subjek dengan melihat kepelbagaian sudut pandangan dan termasuk juga bahagian dalaman subjek jika boleh. Kaedah ini dapat memudahkan anda fahami subjek pilihan secara mendalam.
Lakukan perbincangan dengan pensyarah apabila anda sudah menghasilkan lukisan subjek pilihan untuk mendapatkan pandangan serta idea. Kadangkala mungkin anda terlepas pandang sesuatu yang amat bagus dijadikan sebagai inspirasi dan mungkin pensyarah anda nampak. Jadikan perbincangan ini sebagai satu rutin untuk kejayaan produk anda nanti.
5) Lakaran Perkembangan Idea ‘Thumbnail’
Setelah lukisan analitikal sudah siap sepenuhnya dan diterima oleh pensyarah, proses menghasilkan perkembangan idea perlu dilakukan. Tip untuk mendapatkan perkembangan idea dengan cepat, cuba gunakan kaedah lakaran ‘thumbnail’ (thumbnail sketch). Lakaran sebesar ibu jari secara pantas akan mempercepatkan proses mendapatkan idea dengan jelas berbanding menggunakan kaedah lukisan bersaiz sederhana. Pengalaman dalam pengajaran di jabatan seramik selama ini telah membuktikan bahawa kaedah ini telah mempercepatkan pelajar mendapatkan idea dengan banyak.
Proses lakaran ini hanya dilakukan dengan memberikan tumpuan kepada reka bentuk asas produk sebelum memasuki fasa dekorasi permukaan. Reka bentuk asas produk merupakan proses utama yang perlu dihasilkan oleh pelajar untuk mendapatkan percambahan idea. Proses ini mungkin akan menghasilkan jumlah lakaran yang banyak dan pelbagai. Satu peringkat lakaran yang dihasilkan akan dipilih sebagai saringan. Beberapa lakaran idea yang dipilih ini diolah dan dikembangkan semula supaya penambahbaikan dapat dihasilkan. Proses ini memerlukan kesabaran jika ingin melihat hasil karya atau produk yang baik.
6) Mock-Up Perkembangan Idea
Perkembangan idea selalunya melibatkan lakaran atau lukisan secara 2 dimensi. Perkembangan idea ini juga boleh dihasilkan dengan menggunakan kaedah pembuatan ‘mock-up’ atau model berskala kecil secara 3 dimensi. Walaupun penghasilan ‘mock-up’ ini bersaiz yang kecil berbanding saiz sebenar, teknik pembuatan yang digunakan mestilah sama dengan yang sebenar. Ini kerana anda akan mengalami pengalaman menghasilkan produk tersebut dan mengetahui sedikit sebanyak teknikal pembuatan berdasarkan ‘mock-up’ ini. Pengalaman ini akan memudahkan anda membuat penambahbaikan terhadap produk atau karya akhir.
Selain itu, menghasilkan ‘mock-up’ akan mempermudahkan anda melihat bentuk karya yang sebenar dan dapat melakukan pertambahan perkembangan idea. Dengan melakukan eksperimentasi ini memudahkan anda faham sifat bahan yang digunakan serta bentuk yang akan dihasilkan. Proses menghasilkan ‘mock-up’ ini mungkin melibatkan kos bahan yang tinggi. Walaupun demikian, ‘mock-up’ juga boleh dijadikan sebagai sampel ujikaji untuk mendapatkan warna gerlis. Tetapi ingat, ‘mock-up’ bukanlah karya atau produk akhir anda. Tetapi ianya boleh diberi markah penilaian untuk proses perkembangan idea dan kreativiti. Maka, pembuatan ‘mock-up’ bukanlah satu kerja yang sia-sia serta ia mempermudahkan anda di dalam proses perbincangan tentang teknikal bersama pensyarah berdasarkan sampel ‘mock-up’ yang sedia ada.
7) Lukisan Idea Terperinci
Sebelum menghasilkan produk akhir, lukisan idea secara terperinci perlu dilakukan untuk memperlihatkan reka bentuk, dekorasi serta warna. Peringkat ini anda akan memasukkan beberapa elemen warna dan dekorasi seperti yang dicadangkan. Lukisan perincian ini akan menampakkan kesesuaian serta pilihan sebelum ianya dihasilkan ke dalam karya atau produk yang sebenar. Kegagalan menghasilkan lukisan ini akan banyak memberi impak terhadap kerja-kerja penghasilan karya atau produk. Proses menyiapkan karya atau produk dengan pantas boleh terganggu jika kegagalan ini dipandang ringan. Pendek kata, pastikan segala proses ini disiapkan sebagai kemudahan anda di masa depan. Pastikan segala lukisan idea ini sentiasa dirujuk semasa proses pembuatan sebagai satu komunikasi idea dengan karya untuk memastikan produk atau karya akhir yang dihasilkan adalah seperti yang dirancangkan.
Kesimpulan
Proses penghasilan projek yang diberikan memerlukan tumpuan sepenuhnya. Anda perlu mendidik diri untuk berusaha dan tidak mudah berputus asa. Penghasilan karya atau produk seramik bukanlah sesuatu yang mudah jika tanpa minat dan usaha. Penghasilan produk seramik ini memerlukan kesabaran yang tinggi memandangkan proses pembuatan yang panjang dan merisikokan. Anda boleh menarik nafas lega jika produk yang dihasilkan selamat sehingga berada di atas meja untuk penilaian akhir tanpa mengalami kerosakkan. Banyak karya yang mengalami kegagalan sama ada pecah, sumbing, retak, melengkung dan sebagainya atau lenyap terus dicuri orang. Pastikan anda menguruskan diri dan menyiapkan karya dengan lebih awal.
Tip-tip ini ditulis berdasarkan pengalaman diri saya sebagai pensyarah di Jabatan Seramik UiTM Perak selama ini. Pengalaman melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan dikumpul dan ditulis untuk rujukan pelajar. Pelajar mampu berjaya dengan cemerlang jika mempunyai minat yang tinggi serta ingin berusaha untuk berjaya. Didikan pensyarah tidak akan mencukupi jika tanpa usaha. Proses pembelajaran universiti berasaskan ‘problem-based learning’ memerlukan penglibatan pelajar yang menyeluruh. Pastikan diri anda berdisiplin, aktif di dalam bilik kuliah serta minat akan meletakkan diri anda dikalangan orang yang berjaya.
(Semua imej di atas adalah karya pelajar dan koleksi di Jabatan Seramik UiTM Perak. Hakcipta Terpelihara)
1 ulasan:
Mohon izin Encik Khairi, boleh saya menggunakan gambar dalam nota ini sebagai rujukan untuk program TV pendidikan Di bawah tajuk lakaran dan lukisan dalam perkembangan Idea.Terima kasih Encik Khairi.
Catat Ulasan